Artikel 1: Using action research to teach students to manage team learning and improve teamwork satisfaction
Penyataan Masalah
Artikel ini mengkaji strategi yang boleh digunakan oleh pelajar untuk mambangunkan kemahiran dalam menguruskan kumpulan pembelajaran. Dua kumpulan pelajar pengurusan tahun 2 telah mengambil bahagian dalam projek kajian tindakan ini. Pelajar-pelajar ini telah diberi pendidikan mengenai pembangnan pasukan, pengurusan proses dan konflik dan bangaimana untuk mengulas serta menaikkan pembangunan proses-proses pasukan dan pengurusan konflik dan bagaimana bagi mengkaji semula dan meningkatkan pembentukan pasukan.
Teknik Pengumpulan Data
Kaedah Melapor Pernyataan Masalah
Awal semesta: mengenal pasti kelemahan dan kekuatan individu yang termsuk dalam kumpulan. Memikirkan peranan, penglibatan dan peringkat perkembangan kumpulan. Pada akhir semesta, Maklum balas kepuasan prestsi kumpulan dan konflik pengurusan selepas penyertaan.
Keputusan menunjukkan apabila pelajar diajar untuk menguruskan proses kerjasama dan tanggungjawab dalam pengurusan konflik dan hubungan antara pasukan, didapati konflik dan hubungan sosial berkurangan dan berpuas hati dengan hasil pembelajaran.
Jurnal 2: An Action Research Plan for Developing and Implementing The Students’ Listening Comprehension Skills
Penyataan Masalah
Kajian tindakan ini dilakukan untuk mengetahui bagaimana bagi meningkatkan pelajar-pelajar mendengar dalam kemahiran-kemahiran pemahaman, meningkatkan prestasi mereka dan membantu dalam meningkatkan mutu pengajian pelajar.
Pengumpulan Data
Kaedah Melapor Pernyataan Masalah
Data akan dikumpul melalui pra-ujian, temubual, memerhati aktiviti pelajar di dalam kelas, refleksi pelajar, jurnal harian pelajar dan penyelidik (guru kelas), laporan pelajar, pemerhatian oleh pengkritik dan perbandingan dengan kelas mereka, menilai skor pelajar dan dibandingkan dengan kelas lain, melakukan pos-ujian.
Jurnal 3: Action Research: An Approach For The Teachers In Higher Education
Penyataan Masalah
Mengkaji atau mengetahui keberkesanan dan kelebihan kajian tindakan pada tahap pendidikan lebih tinggi.
Pengumpulan Data
Kaedah Melapor Pernyataan Masalah
- Kitaran kedua menunjukkan peningkatan
- Kitaran ketiga (penambahbaikan) dilakukan juga menunjukkan peningkatan tetapi kurang
baik.
- Kajian ini telah menunjukkan bagaimana PAR (Practice Action Research) digunakan dalam
kuliah di universiti dalam tempoh yang singkat.
- Pelajar gembira terlibat dengan kajian dan menerima tindakan untuk penambahbaikan.
- Memotivasikan pelajar untuk meningkatkan diri dalam pembelajaran
Penyataan Masalah
Artikel ini mengkaji strategi yang boleh digunakan oleh pelajar untuk mambangunkan kemahiran dalam menguruskan kumpulan pembelajaran. Dua kumpulan pelajar pengurusan tahun 2 telah mengambil bahagian dalam projek kajian tindakan ini. Pelajar-pelajar ini telah diberi pendidikan mengenai pembangnan pasukan, pengurusan proses dan konflik dan bangaimana untuk mengulas serta menaikkan pembangunan proses-proses pasukan dan pengurusan konflik dan bagaimana bagi mengkaji semula dan meningkatkan pembentukan pasukan.
Teknik Pengumpulan Data
- Melalui pemerhatian secara sistematik melihat kumpulan pelajar ini.
- Melibatkan pemerhatian secara lansung iaitu pengkaji mencatat nota tentang aktiviti yang dilakukan oleh pelajar yang diperhatikan
Kaedah Melapor Pernyataan Masalah
Awal semesta: mengenal pasti kelemahan dan kekuatan individu yang termsuk dalam kumpulan. Memikirkan peranan, penglibatan dan peringkat perkembangan kumpulan. Pada akhir semesta, Maklum balas kepuasan prestsi kumpulan dan konflik pengurusan selepas penyertaan.
Keputusan menunjukkan apabila pelajar diajar untuk menguruskan proses kerjasama dan tanggungjawab dalam pengurusan konflik dan hubungan antara pasukan, didapati konflik dan hubungan sosial berkurangan dan berpuas hati dengan hasil pembelajaran.
Jurnal 2: An Action Research Plan for Developing and Implementing The Students’ Listening Comprehension Skills
Penyataan Masalah
Kajian tindakan ini dilakukan untuk mengetahui bagaimana bagi meningkatkan pelajar-pelajar mendengar dalam kemahiran-kemahiran pemahaman, meningkatkan prestasi mereka dan membantu dalam meningkatkan mutu pengajian pelajar.
Pengumpulan Data
- pra-ujian, temubual, memerhati aktiviti pelajar di dalam kelas, refleksi pelajar, jurnal harian pelajar dan penyelidik (guru kelas), laporan pelajar, pemerhatian oleh pengkritik
Kaedah Melapor Pernyataan Masalah
Data akan dikumpul melalui pra-ujian, temubual, memerhati aktiviti pelajar di dalam kelas, refleksi pelajar, jurnal harian pelajar dan penyelidik (guru kelas), laporan pelajar, pemerhatian oleh pengkritik dan perbandingan dengan kelas mereka, menilai skor pelajar dan dibandingkan dengan kelas lain, melakukan pos-ujian.
Jurnal 3: Action Research: An Approach For The Teachers In Higher Education
Penyataan Masalah
Mengkaji atau mengetahui keberkesanan dan kelebihan kajian tindakan pada tahap pendidikan lebih tinggi.
Pengumpulan Data
- Perbincangan secara jelas berkaitan konsep dan objektif kajian tindakan praktik
- Pemerhatian
- Diagnosis
- Perancangan Tindakan
- Tindakan
- penilaian
Kaedah Melapor Pernyataan Masalah
- Kitaran kedua menunjukkan peningkatan
- Kitaran ketiga (penambahbaikan) dilakukan juga menunjukkan peningkatan tetapi kurang
baik.
- Kajian ini telah menunjukkan bagaimana PAR (Practice Action Research) digunakan dalam
kuliah di universiti dalam tempoh yang singkat.
- Pelajar gembira terlibat dengan kajian dan menerima tindakan untuk penambahbaikan.
- Memotivasikan pelajar untuk meningkatkan diri dalam pembelajaran
0 comments:
Post a Comment