BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 4, 2009

Aktiviti 10: Ulasan Buku


Berdasarkan Buku Doing Your Research Project: A guide for first-time researchers in education, health and social science by Judith Bell. Perancangan yang dilakukan dalam mengenal pasti masalah kajian tindakan adalah seperti berikut:

1. Kajian dilakukan apabila terdapat sesuatu permasalahan timbul dalam persekitaran pembelajaran.

2. Dilakukan apabila satu pengetahuan yang spesifik diperlukan untuk sesuatu masalah dalam satu-satu situasi atau apabila terdapat pendekatan baru yang ingin dilakukan terhadap sistem yang sedia ada

2. Selain itu, penulis menyatakan bahawa sesuatu masalah itu dapat dikenalpasti apabila pengkaji itu sendiri prihatin terhadap sesuatu isu yang dirasakan perlu untuk diselesaikan atau dicari jalan penyelesaiannya


Mengutip Data

Mengutip data dengan sistematik adalah pendekatan teruji dalam urusan menjalankan sebarang penyelidikan demi mengukuhkan sesuatu perkara serta memantapkan kefahaman di pihak pengkaji.

Mengutip data berlaku pada dua tahap. Pertama, berlaku pada peringkat awal yang mana pengkaji akan mengumpul data bagi memahami dengan lebih mendalam masalah yang dikenal pasti.

Peringkat atau tahap kedua pengutipan data pula adalah bagi mengesan keberkesanan aktiviti ’rawatan’ yang pengkaji tindakan lakukan kepada sesuatu situasi asal yang beliau ingin melihat kemajuan atau peningkatan.

Kategori Data

Boleh dibahagikan kepada data primer dan sekunder. Data primari didapati hasil dari soal-jawab atau borang soal selidik yang diedarkan kepada responden untuk dijawab.

Data sekunder pula adalah data-data asal yg dikumpul atau direkod sebelumnya oleh seseorang pengkaji lain bagi tujuan-tujuan lain ketika itu. Ia seperti dokumen-dokumen bertulis peribadi seperti diari, surat-surat, gambar-gambar dlam sebarang format.

Data Penyelidikan

Data merupakan fakta, maklumat atau angka yang membolehkan kita membuat huraian atau ringkasan tentang sesuatu (perkara yang dikaji). Data perlu disusun mengikut satu organisasi yang tertentu agar ia dapat memberikan satu gambaran khas tentang perkara berkenaan.

Menganalisis data adalah merupakan satu proses untuk memahami data. Pada asasnya kita cuba untuk menjawab soalan kajian melalui data yang dikumpul dan dianalisa. Sama ada data berbentuk numerik atau perkataan, tugas menganalisa adalah sama


Memproses dan Menganalisa Data

Berlaku pada dua peringkat iaitu peringkat mengenal pasti dan peringkat akhir selepas kutipan data dilakukan semasa dan selepas perlaksanaan tindakan sebelum membuat keputusan.

Kesimpulan yang dibuat berasaskan data yang dikutip pada peringkat mengenal pasti isu menjerus kepada kewajaran menjalankan menjalankan penyelidikan seterusnya. Bagi kesimpulan yang dibuat pada peringkat kedua, iaitu selepas tindakan penambahbaikkan dijalankan. Ia menjurus kepada keberkesanan tindakan penambahbaikan.

0 comments: